HELA DENNA SIDA ÄR EN ANNONS

RanLOS satsar på internationella marknaden – genomför emission

Publicerad 2 mars, 2023

Uppkoppling av bilar står högt på agendan hos globala fordonstillverkare. Svenska RanLOS har utvecklat ett användarvänligt och kostnadseffektivt system för att mäta just uppkoppling, eller connectivity. Bolaget genomför nu en emission för att öka tillväxttakten – och etablera sig internationellt.
– Vi har skapat en innovativ lösning för att göra testningen enklare, snabbare och smartare, säger RanLOS vd Louice Rosdahl.

Läs mer om att investera i RanLOS här

RanLOS är ett ungt svenskt techbolag med en spännande bakgrund. Företaget grundades 2016 av Per-Simon Kildal som var professor i antennsystem på Chalmers Tekniska Högskola och ledande expert på antenner.

Hans idé var att skapa en enkel och kostnadseffektiv mätutrustning för att testa connectivity och trådlös prestanda hos fordon, basstationer och andra uppkopplade enheter. Connectivity är ett samlingsord för alla de teknologier och tjänster som gör det möjligt för användare att ansluta till ett kommunikationsnätverk. Det omfattar en ökad mängd data, trådlösa samt trådbundna protokoll och standarder.

– Nästan 40 procent av dagens bilköpare kan tänka sig att byta bilmärke för att få bättre connectivity, visar en undersökning från konsultbolaget McKinsey & Company. Trots det har endast ett fåtal av de globala biltillverkarna investerat i egna testsystem för att löpande mäta connectivity. Orsaken? Det är för dyrt, tidskrävande och svårt att räkna hem investeringen med befintliga lösningar, säger Louice Rosdahl

Det innebär att tester utförs sällan, eller sent i utvecklingsprocessen, till exempel när bilen kan köras på allmänna vägar eller testbana. Följden kan bli att komponentfel resulterar i kostnader för tillverkarna, och missnöje hos kunderna.

– Vi har skapat produkter som är utformade för att testa bilar, basstationer, antenner och andra uppkopplade enheter. Vi kan testa relevanta standarder som till exempel 3G, 4G, 5G och wifi. Användaren kan få information och grafer över hur bilens antenn strålar i olika riktningar, eller hur snabbt och korrekt som kommunikationssystemet i bilen kan ta emot och skicka data.

Globalt kommer fordonstillverkarna att göra betydande investeringar inom connectivity de närmaste åren, enligt Louice Rosdahl.

– Om några år kommer det troligen att vara standard, eftersom mätbehovet ökar konstant med möjligheten att komplettera befintliga testanläggningar, säger hon.

RanLOS är nu redo att öka tillväxttakten och bolaget genomför nu en emission för att ta in nytt kapital. Målet är att bli en internationell erkänd leverantör av testsystem i ett flertal länder i Europa, Nordamerika, och i Asien, där bolaget redan har avtal med ett antal återförsäljare.

– Vi vill skapa en ny spelplan där testning blir enkel, lättillgänglig och kostnadseffektiv. Med våra prisvärda lösningar kan tester utföras varje dag. På så sätt kan våra kunder upptäcka problem tidigt och spara både tid och pengar genom att korta sin tid till marknaden – och lansera bilar som uppfyller köparnas höga krav, säger Louice Rosdahl.

Till RanLOS hemsida

Om emissionen
 
Värdepapper: B-aktier
Emissionsvolym: 15+2,25 MSEK övertilldelning
Kurs: 25 SEK per aktie
Värdering pre-money: 35,2 MSEK
Teckningsperiod: 7-20 mars
Notering First North: 31 mars (prel.)
600 000 nya B-aktier + 90 000 övertilldelning
1 409 100 befintliga aktier